ALLIN > בלוגים > חוק ומשפט > החבילה לא הגיעה? מדריך לשופינג ברשת

החבילה לא הגיעה? מדריך לשופינג ברשת

החבילה לא הגיעה? מדריך לשופינג ברשת

מאת: עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און

האינטרנט הוא הקניון הגדול בעולם! ימי הקניות ברשת, המתהדרים בהנחות ענק, מציגים מחזורים של מיליארדי דולרים. גם בישראל כבר החלו לפשוט על אתרי האינטרנט השונים והזמינו מוצרים בשווי מיליוני שקלים. כעת לא נותר אלא להמתין לאספקת המוצרים ולקוות כי אלה תואמים את המוזמן. מה עושים אם מתעוררת בעיה? איך כדאי לקנות אונליין במבצעי סוף השנה? להלן מדריך לשופינג ברשת.

בדיקת זהות המוכר:
בדקו שמדובר באתר מכירות פעיל, רציני ואמין. אתר מקצועי יספק מידע בדבר שם העסק, כתובת, טלפון, כתובת אי-מייל ופירוט לגבי האפשרויות לביטול העסקה. וודאו מי הגוף המנהל והמפעיל את האתר. אם קשה לאתר מידע זה באתר – הדבר אמור לעורר חשד. לא כדאי לרכוש מוצרים מגופים שאינם מגלים את זהותם. אחרת, לא תהא כתובת לפניותיכם (איחור באספקה, מוצר פגום וכו') וכספכם יירד לטמיון.
מומלץ גם לבדוק האם לאתר יש מוניטין כאתר בעייתי. חיפוש קצר בגוגל יגלה לכם תלונות על האתר, אם קיימות.

בדיקת המוצר עצמו:
לא מספיק לזהות את המוצר הרצוי, אלא יש לברר את הפרטים המלאים החשובים לנו (כדוגמת דגם המוצר), וכמובן מחיר המוצר, תנאי תשלום ודמי משלוח. יש לבדוק תוקף אחריות למוצר ומי מעניק את האחריות.

זול במיוחד  –  מעור חשד:
האתר מציע מוצרים זולים מדי (כדוגמת מכשירי חשמל וסלולאריים בסכומים זניחים) – אמור להתעורר חשד. בדקו האם קיימות עלויות נוספות – דמי הובלה, אביזרים המתומחרים בנפרד, האם מדובר בדגם ישן ש"יצא מהשוק" או שמדובר במוצר מתצוגה. מחיר זול במיוחד יכול לשקף בעייתיות בתנאי האחריות והשירות לאחר המכירה, או "סתם" תרגיל עוקץ שמטרתו לגבות תשלום מבלי לספק את המוצר.

אל תשכחו את עלות המשלוח:
מומלץ להשוות לא רק את מחירי המוצרים באתרים שונים (ממש כשם שבחנויות "רגילות" מומלץ להשוות מחירים) אלא במקביל יש לזכור גם את עלות המשלוח, המצטרפת לעלות המוצר. בנוסף, ניתן לבדוק את עלות המשלוח באמצעות חברות שילוח, העשויה להיות זולה יותר מעלות השילוח המוצעת על ידי האתר עצמו.

קחו בחשבון הוצאות נוספות:
למחיר המוצר הסופי יש להוסיף גם מסים – מכס, מס קניה ומע"מ. משלוח שמכיל מוצרים בערך כולל של עד $75 – פטור מתשלום מסים. הפטור אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות משכרים. בטבלת המסים של אתר המכס מתפרסמות עלויות המסים בהתאם לשווי המשלוח וסוגו. באתר של דואר ישראל מתפרסמות עלויות עמלות ואגרות של חברות השילוח ושל דואר ישראל.

תשלום בצורה בטוחה:
חשוב לוודא, שהאתר ממנו בחרתם לרכוש – מאפשר קניה בטוחה. יש לוודא שקיימת באתר אופציית תשלום בעזרת PAYPAL , וכך להימנע מחשיפת פרטי כרטיס האשראי בפני שלל אתרים. התשלום מתבצע ישירות מחשבון ה PAYPAL, ולחנות הווירטואלית אין גישה לפרטים האישיים, מספר חשבון בנק ומספר כרטיס האשראי של הקונה. השימוש ב- PAYPAL מונע שימוש חוזר בפרטי האשראי ללא אישור, וכן ניתן לבטל את התשלום אם טרם נפרע – במקרה שלא מקבלים את הסחורה. אתרים המאפשרים תשלום מאובטח, למשל PAYPAL, נחשבים לאמינים יותר מאחרים.

לא לזלזל בסיסמה:
כאשר נרשמים לאתר קניות או לשירות תשלומים (ע"ע PAYPAL) יש לבחור סיסמה. מומלץ להשקיע בבחירת סיסמה שאינה פשוטה או קצרה מידי. עדיף לבחור סיסמה בעלת משמעות פרטית ככל הניתן. עוד מומלץ "להשקיע" בשינוי הסיסמה מידי פעם בפעם. כדאי שלא לעשות שימוש באותה סיסמה בכל אתרי האינטרנט, אלא להחליפה, ולהימנע משימוש באותה סיסמה לשירותים שונים ברשת.

היזהרו מ"פישינג":
מיום ליום משתכללות שיטות ההונאה שמטרתן לגנוב את זהותכם הדיגיטלית. יש לשים לב ולהימנע מלהקליק על קישור ולהזין את הפרטים האישיים. אם מגיע אליכם קישור כלינק להזמנת פרטים, הימנעו מלהקליק עליו, אלא היכנסו ישירות לאתר ובצעו כניסה מסודרת.

תיעוד הרכישה:
אחרי שרכשתם, הנפיקו את תיעוד הרכישה ושמרו את אישור הרכישה. כך ניתן יהיה לבדוק את חיוב האשראי. מומלץ גם להשתמש בשירות המאפשר קבלת הודעת אישור לטלפון בכל סיום עסקה, וכך לערוך מעקב אחר כל העסקאות שבוצעו.

הגנת הצרכן:
אם אתר האינטרנט איננו בבעלות ישראלית / חברה בעלת נציגות בישראל – אזי חוק הגנת הצרכן הישראלי אינו חל על רכישות מאתרים אלה. ואולם, גם אם קניתם מאתרים המופעלים על ידי תאגידים זרים, יש לבדוק האם חלה על הרכישה עקרונות בסיסיים של הגנת הצרכן. כך למשל, לעניין מדיניות החזרות, החלפת מוצרים פגומים, ביטולי עסקה ועוד. אם לא קיבלתם את המוצר, או נתקלתם בהונאה – ניתן לפנות אל החברה ולדרוש את קבלת כספכם חזרה.
תמיד מומלץ לקרוא את תקנון האתר ממנו רוכשים ולהתרשם ממדיניות ההחזרות והטיפול בתקלות של האתר.
רכישה באמצעות PAYPAL מעניקה כתובת נוספת במקרה של בעיה עם האתר או המוצר.

מה עושים אם המוצר לא מגיע?
יש לפנות אל האתר עצמו. כמו כן ניתן לפנות אל חברת השילוח (כדי לברר אם המוצר "בדרך"). אם המוצר לא סופק והתשלום טרם נפרע – ניתן לבטל אותו דרך חברת האשראי או דרך PAYPAL.

מה עושים אם המוצר הגיע פגום?
אם מדובר בפגם בייצור – מוטלת אחריות על האתר, ויש לפנות אליהם בדרישה להחלפת המוצר בהתאם לתקנון ומדיניות האתר. אם מדובר בפגם בגלל המשלוח – ניתן לדרוש פיצוי מחברת המשלוח. בכל מקרה יש לתעד את מצב המוצר באופן שיוכיח כי התקבל פגום (למשל, קבלת המוצר באריזה שאינה מקורית ואינה שלמה). בדיקת המוצר צריכה להיעשות מיד לאחר קבלתו.

מה עושים אם התחרטתי?
לאתרי קניות רבים יש מדיניות החזרה, ויש לפעול על פיה. אולם, יש לקחת בחשבון, שדמי המשלוח לצורך החזרת המוצר יחולו על הרוכש, מה שיהפוך את ההחזרה במקרים רבים לבלתי כדאית.

עורכי   הדין   ורד   כהן   ורענן   בר-און,  ממשרד  בר-און,  כהן,  עורכי – דין,  אשר  מדורג כמשרד  מוביל  בישראל  בעריכת  דין  ובכלל  כך  בתחום  הליטיגציה  –  התדיינות  בבית  המשפט, דיני  משפחה  ודיני  ביטוח  ונזיקין,  כולל  רשלנות  רפואית | תמונת המחשה: freepik

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

Comments are closed.

תפריט